Fastelavn er mit navn...

Sikken en dejlig dag i dag. Skolen har været gennemsyret af højt humør fra både elever og lærere. Eleverne var klædt ud i de mest fantastiske og fantasifulde kostumer - der var lige fra "elev på toilet" til "pilot og stewardesse i eget fly". Elevrådet havde til dagen oprettet en sminkebod, hvor man kunne blive sminket som tiger, sommerfugl el. andet.  I Pigesalen gik det heftigt for sig, hvor eleverne forsøgte at blive hhv bund- eller kattekonge. Jo - det var en rigtig dejlig fredag

Maskehold imponerer med flotte billeder

Isabella, Konrad og Maja fra 2.b og Samuel fra 2.a har været på maskehold. Vi startede med at se på billeder og fotos af mennesker, der bruger deres krop på en fantastisk måde. Vi så dansere, bjergbestigere, håndboldspillere og meget andet.
Bagefter talte vi om, hvad børnene kunne tænke sig at være, hvis det kun var fantasien, der satte grænser - alt kunne lade sig gøre. Vi tegnede børnene op på store papirer, hvor de laver deres drømmeting. I kan se de flotte resultater på gangen foran 2.a's og 2.b's lokaler. 

Så er tønden klar til i morgen

1x har været fælles om at dekorere deres fastelavnstønde. De glæder sig til fastelavn....

2A på Ukulele workshop

2.A. har været på ukuleleworkshop i Børnekulturhus Ama´r to gange. Billederne her er fra den 6. februar 2017. Her legede vi forskellige sanglege og lærte forskellige greb mens ukulelerne gik på tur. Vi sang "Jeg har fanget mig en myg."Vi var også heldige at få lov til at spille på en rigtig guitar. Det var en sjov og lærerig oplevelse for både store og små.

6. klasse på HVS

6. klasse har været på overleveringstur til deres kommende skole Højdevangen. Her blev de præsenteret for de linier, skolen kan tilbyde deres kommende elever. Udover at følge den alm. undervisning skal man nemlig yderligere tilmelde sig en linie - det kunne eksempelvis være idrætslinien, som billedet viser - hvor man bruger ekstra meget tid på, at fordybe sig i et specifikt fagligt område. På billedet er 6.v godt i gang med øvelsen WALL-CLIMB, hvor man klatrer baglæns op ad en væg.

Av for en torsk

Den 10. januar 2017 har 2.A. været på Øresundsmiljøskolen. Her lærte vi om de fladfisk der findes i de danske farvande. Vi fik også lov til at røre ved både dem, krabber og søstjerner. Sidst men ikke mindst så vi hvordan naturvejleder, Søren, skar en torsk op. Her så vi blandt andet mavesækkens indhold af mindre fisk, galdeblære, lever, rogn og hjertet, som stadig slog da det lå på skærebrættet. Både voksne og børn var meget imponerede. Afslutningsvis røg vi torsken og torskerognen over bål, som vi alle fik lov til at smage på. Det var en dejlig tur og en dejlig oplevelse.
 

Skoleleder på pension

Tak til alle, der var med til at give Steen Højstrøm en helt fantastisk dag i fredags.

Efter mere end 40 år som lærer, souschef og skoleleder - oprandt dagen, hvor Sundbyøster Skoles leder - Steen Højstrøm - valgte at trække stikket og gå på pension. Dagen begyndte med, at skoleleder Steen Højstrøm fik serveret morgenkaffe på kontoret. Samtidig listede skolens 420 elever over i Sundbyøster Hallen, hvor de alle sad ganske stille og ventede på, at Steen skulle komme ind i hallen. Da han kom ind, viftede alle eleverne med deres medbragte flag og hujede. Herefter sang koret tre sange og efterfølgende sang lærerne for Steen. Hvis man så rigtigt godt efter, så kunne man faktisk ane en lille tåre i Steen øjne. Elevrådet holdt også en meget fin takketale til Steen, og gav ham samtidig en gave, som var fra alle elever på skole. Gaven bestod af et par læsebriller, en lækker kaffekop og en dejlig tyk bog. Om eftermiddagen var det så tid til, at den officielle del af skoleverden skulle sige farvel til Steen. Jo - han havde en HELT fantastisk dag. Vi må håbe, at Steen nyder sit otium - det har han fortjent.

Læsehest


På 1. årgang har vi i 7 uger arbejdet intensivt med elevernes læsning. Eleverne har været delt i hold, hvor der har været fokus på den enkeltes læseudvikling. Eleverne har trænet læseforståels og læsehastighed, blandt andet ved at arbejde med spændende værksteder. Vi har bl.a. spillet ordvendespil, ordludo, skrevet historier om dyr og spillet ordbanko. Forløbet forsætter helt frem til påske og det har allerede været en meget positiv oplevelse, som har forbedret elevernes læsning meget.

Makkerlæsning

 

Eleverne i 1. klasse arbejder med mange forskellige metoder for at blive bedre læsere. Bare én af metoderne er makkerlæsning, som går ud på følgende:


 

1. Vælg en bog sammen med din makker

2. Læs bogen sammen med din makker. Det kan gøres på flere måder:

- I skiftes til at læse en side

- I læser i kor

- I skiftes til at læse fra punktum til punktum

- I skiftes til at læse et afsnit

- Læs ”Ekko-læsning”. Den ene læser et stykke og den anden

gentager læsningen. Skift roller og læs videre..

3. Hjælp hinanden med at genfortælle bogen.

4. Gå på ordjagt. Hjælp hinanden med at finde:

- 3 ord, der var svære at læse

- 2 ord, der rimer

- 3 ord med stumme bogstaver

- 3 ord på mere end 5 bogstaver

- 5 vigtige ord i bogen

- 2 ord, hvor det samme bogstav har forskellig lyd