Skolestart

Allerførste skoledag

Solen skinnede fra en skyfri himmel og temperaturen var krøbet lidt over de 20 grader, da de nye BH. klasebørn gjorde deres entre på skolen. For første gang i skolens mere end 100-årige lange historie, så var det ikke pigernes gymnastiksal, der lagde rammerne for de nye elevers allerførste møde med Sundbyøster Skole. Rammerne var flyttet til vores nye afdelibg - Remisen -,hvor skoens nuværende elever dannede en flot flagalle, som strakte sig fra Grækenlandsvej og helt frem til indgangen på remisen. Her stod skolens i forvejen 420 elever, og viftede med Dannebrog, og tilsammen dannede de en smuk flagalle for skolens nye elever og deres forældre. I tumlesalen blev eleverne fordeltpå deres nye klasser, og skoens leder, Christina, gav  de nye elever et fast håndtryk, og bød dem pænt velkommen til Sundbyøster Skole.

Velkommen tilbage

Efter en velfortjemt sommerferie er lærerne vendt tilbage med fornyet energi, og klar til at tage hul på endnu et spændende skoleår. I sommerferien er skolen blevet renoveret - vi har fået nye faglokaler, og skolen er blevet shinet op hist og her. Den  nye skolebygning er efterhånden også ved at være fuldt monteret med møbler, computere mm.Selvom eleverne endnu ikke er mødt, summer skolen af liv. Lærerne er i fuld gang med at forberede og planlægge det kommende skoleårs undervisning, og håndværkerne farer rundt mellem hinanden for at få skolen klar så hurtigt som muligt. Sundbyøster plads er blevet flot renoveret, og skolens øvrige udearealer er godt i gang med at ændre udseende - det bliver super flot, når det hele står færdigt omkring efterårsferien. Midt i al travlheden, blev skolens personale tromlet sammen i tumlesalen i den nye skolebygning, som fremover skal hedde REMISEN, hvor det årlige personalefoto blev taget.

Trivselstur

Tirsdag var hele 2. årgang på trivselstur til Amager Strand. Formålet med turen var bl. a., at eleverne skulle lære hinanden bedre at kende på tværs af klasserne. Eleverne blev derfor inddelt i 21 forskellige grupper, hvor opgaven til de forskellige grupper var, at bygge det flotteste sandslot. Efterfølgende blev sandslottene fotograferet og bedømt af lærerne. Fantasien var stor blandt eleverne - nogle lavede underjordiske gange til deres sandsslot og andre igen, havde lavet vindebro og fangekælder til deres. Formålet med turen blev for en stor del af eleverne indfriet. 

MAKKERLÆSNING

I 2. x arbejder eleverne med Makkerlæsning, som er en struktureret læsetræningsmetode, hvor eleverne læser med en fast makker i en afgrænset periode med tilpassede, motiverende og aldersvarende læsematerialer. Formålet med Makkerlæsning er at forbedre det faglige niveau i læsning. På REMISEN er der særlige gode forhold, når det gælder makkerarbejde idet der er mulighed for at hygge sig i de dejlige REMISE-rum.